privacy covery scape

Big brother, stop watching me

Wat kun je zelf doen aan privacy op Internet en Facebook

Privacy: "Het recht op controle over de mate waarin informatie, gedachtes en gevoelens met anderen gedeeld worden" (Samuel Warren en Louis Brandeis)

Privacy op Internet kent een verschillende niveau's: naar mede-gebruikers en naar advertentie-netwerken. In dit deel kijken we wat daarmee bedoeld wordt. In de daaropvolgende hoofdstukken kijken we wat we zelf kunnen doen om onze privacy te verbeteren. Ik zal proberen niet te technisch te worden, maar het is niet helemaal te vermijden.


Delen is wat je wilt, maar…

Gebruikers (1) Het eerste niveau van privacy is dat naar andere gebruikers, andere mensen toe. Komt de email die je verstuurt (alleen) aan bij degene waarvoor die bedoeld is? Of stuurt je collega die mail waarin je je beklaagt, door aan je baas? Is je Facebook-post alleen zichtbaar voor je vrienden? Of kan je baas ook zien dat je gister dronken geweest bent? Als je getagged wordt in een foto, weet je dan wat dat voor consequenties heeft voor wie de foto kan zien?

Omdat je nooit zeker kunt weten of de ontvanger van je bericht het niet verder doorstuurt, is de basis regel dat je niets op internet zet wat absoluut geheim moet blijven.

In hoofdstuk 1. Weet wie je vrienden zijn zien we wat je zelf kunt doen om je privacy tegenover anderen op internet en Facebook te verbeteren.


Advertentie zijn legitiem, maar…

(2) Het tweede niveau van privacy-beheer is dat bedrijven informatie over jou verzamelen, om een profiel van je te maken.

Aangezien we veel functies en informatie van internet gratis willen gebruiken, is het volkomen begrijpelijk dat die gefinancierd worden met advertenties. Daar is niets mis mee, zo lang die niet te opdringerig of misleidend zijn.

Soms is een advertentie context-driven: hij past bij de website die je op dat moment bezoekt. Soms profile-driven: hij past bij het profiel dat een advertentie-netwerk van jou heeft opgebouwd. 


Een advertentie-netwerk is een bedrijf dat geld verdient met het doorverkopen van advertientieruimte op webpagina's en apps, een soort makelaar dus tussen website-eigenaren en adverteerders.

privacy_marketing Een advertentie-netwerk wil een profiel van je te maken. Leeftijd? Hobbies? Waar geef je je geld aan uit? Uiteindelijk gaat het om die laatste vraag, omdat het idee is dat als ze je een advertentie kunnen voorschotelen voor iets waar je in geinteresseerd bent, de kans groter is dat je op de advertentie klikt. En dus kan die advertentie(ruimte) duurder verkocht worden.
Behalve er zelf gebruik van maken, kan een netwerk je profiel ook doorverkopen.

Bekende advertentie-netwerken zijn Google, Facebook, AddThis, Adobe, Amazon, Apple, LinkedIn.

Je kunt je afvragen of het nou zo erg is als je meer advertenties krijgt over onderwerpen waar je veel mee bezig bent. Behalve dan dat het irritant kan zijn dat je juist veel advertenties krijgt voor koffers nadát je net een koffer gekocht hebt. Of dat je veel advertenties krijgt voor singles-parties, als je net je oude elpee's en singeltjes op marktplaats gezet hebt…

Maar het kan ook zijn dat je als "duur betalend" geprofileerd wordt en zo de aanbiedingen voor goedkope producten gaat missen.

En er wordt gewerkt aan het gebruik van profielen bij het beoordelen van aanvragen voor hypotheken en verzekeringen. Straks misschien zelfs voor sollicitaties. Dit is extra verontrustend omdat de profielen gemiddeld misschien heel goed zijn, maar er op individueel niveau grote fouten in kunnen zitten. Daar kun jij de dupe van worden.

Inmiddels is ook bekend dat profielen zijn doorverkocht om mensen te beinvloeden op hun stemgedrag bij verkiezingen en referenda.

Dat kunnen redenen zijn om het opbouwen van profielen zo veel mogelijk "uit" te zetten.


Sommige advertentie-netwerken bieden mooie websites en functies waarop je vrijwillig je gegevens invoert: de woorden waar je naar zoekt op Google, de inhoud van je email op Outlook, de post die je zet op Facebook. Dat klinkt nog als een eerlijke ruil: jouw gegevens voor hun functies.

Daarnaast kan zo'n netwerk "volgen" wat je nog méér doet op Internet, dus ook op andere websites. Dit heet tracking. B.v. Facebook kijkt wat je op ándere websites doet om zo een nog beter profiel van je te kunnen maken. Nu wordt het al wat dubieuzer. Ten eerste omdat het je niet gevraagd is, ten tweede omdat je veel netwerken niet als zodanig herkent: Google ken je nog van naam, maar veel anderen opereren helemaal op de achtergrond.



In de volgende hoofdstukken kijken we wat je zelf kunt doen om je privacy op internet en Facebook te verbeteren. Klik op de hoofdstuktitel om verder te lezen.
1. Weet wie je vrienden zijn.
Wat kan ik zelf doen aan privacy tegenover anderen? Over tagging en posting op Facebook, slim emailen en slim (toegang-)beheer.
2. Bepaal wat ze van je mogen weten.
Wat kan ik zelf doen aan privacy tegenover adverteerders? Als je uit principe, of om redenen genoemd in de inleiding, wilt voorkomen dat advertentie-netwerken een profiel van je opbouwen / gebruiken, zul je een flink aantal instellingen moeten veranderen.
3. Voor gevorderden.
Je kunt altijd nog meer, nog zwaardere maatregelen nemen, maar het is dan een afweging of de kosten opwegen tegen de baten.

Delen... ja graag!
Deze pagina bevat geen "deel-knoppen", die soms het risico van tracking met zich mee brengen.
Om deze pagina te delen, gebruik je de deel-functie in je browser op je smartphone, of copy de url-naam en paste die in het gewenste programma.

powered by waterlily-unlimited V7.2b privacy verklaring email wp@waterlily-unlimited.nl



web statistics